Vi har som interimsledare på Transformation Hub lång erfarenhet och kompetens av att arbeta med organisationer i olika typer av förändringsresor. Bland annat så arbetar vi mycket med offentlig sektor både för att stötta, guida och att möjliggöra insikter och förändringar både operativt och konkret som strategisk på lång sikt. Våra ledare är seniora och har lång erfarenhet av att kunna hantera allt från komplexa projekt med många intressenter och stakeholders till komplexa organisationer med politisk styrning. Med det sagt är vardagen för en ledare alltid utmanande och ibland även tuff.
Jag har haft förmånen att arbeta med interimsuppdrag både som chef och ledare i många olika typer av organisationer genom åren. Jag har alltid dragits till verksamheter antingen i behov av stor förändringar eller i fas att expandera kraftigt eller omformas på olika sätt. För mig är det spännande att gå in i organisationer som står under stor press från medborgare, media, regering och andra myndigheter med en förväntan av en snar och effektiv leverans.
De senaste åren har jag arbetet inom offentlig sektor och olika non-profit-organisationer. Att komma in som interimsledare i en myndighet under lupp som exempelvis Folkhälsomyndigheten är både spännande och lärorikt, men också tufft och ställer höga krav på mig som ledare.
En av utmaningarna under uppdraget och resans gång har varit att hålla balansen mellan de mål och leveranser man är där för att leverera och att samtidigt arbeta med att förankra, inkludera och skapa långsiktighet. Det är en av de större utmaningarna som jag upplever som ledare. Vilket i sig är bland det som jag uppskattar mest med interimsledarskapet. En av de främst uppgifterna man har som interimsledare är att skapa förutsättningar för förändring. Både kring arbetssätt, processer och kultur. Att möjliggöra för nästa steg, att öppna dörrar som tidigare var stängda och skapa förutsättningar för nästa ledare att ta vid på ett bra sätt.
Folkhälsomyndigheten har under det senaste dryga året varit i allas blickfång. Medborgare, politiker och media har givit såväl ris som ros. Nästan på en dag har myndighetens uppdrag gått från att vara tydligt och stabilt över tid, till föränderligt och ibland svårdefinierat. Detta har ställt höga krav på medarbetares och chefers förmåga att under dessa förutsättningar fortsätta leverera, i stort och smått. Att få vara med i ett sådant läge ser jag som en ynnest men har också ställt höga krav på mig som interimsledare. En stor utmaning har varit att parallellt arbeta med att få till långsiktighet i form av struktur, processer och ett långsiktigt lugn i en organisation under stark press, samtidigt som att driva på, pusha och guida i det som finns och ska levereras här och nu.
För mig handlar det om ett mindset hos en interimsledare – att förstå såväl kundens nuvarande situation som att förstå de medarbetare och chefer du arbetar med och utifrån dina egna insikter kring det tillsammans med din erfarenhet bedöma såväl läge som hur ditt ledarskap behöver vara och anpassas efter just denna situation. Sedan tror jag att mycket handlar om att ständigt vara positiv, engagerad och inte minst förstående för situationen och stundens allvar utan att slira på målen eller det som faktiskt måste levereras.
Vill du vara med i vårt team och utvecklas som ledare? Besök vår karriärsida och hör av dig till oss idag!